voice of love

Tuesday, May 01, 2007


توضيح



بعد ما نشرت البوست السابق



لفت نظرى تعليق الباشمهندسة الصغنونة نوران



الفكرة الموجودة عند الناس ان الصيدلى بيبيع أدوية



واحتراما منى لمهنتى كان من اللازم هذا التوضيح



لقب دكتور يطلق على الكثيرين



الطبيب .. طبيب الأسنان .. حامل الدكتوراة فى أى علم من العلوم



انما لقب صيدلى لا يطلق الا على خريج كلية الصيدلة فقط



وكان من هنا بداية التميز



فقد كان من أهم أحلامى هو الالتحاق بكلية الصيدلة



مش قادرة أوصف لكم علاقتى بالمعامل فى الكلية وقد ايه كنت بستنى سكشن العملى



كنت دايما بحس انى بعمل حاجة جديدة وحلوة



كنت وانا بشتغل بحلم انى لما اتخرج هقف فى معمل وأصنع دواء



أو أقف فى صيدلية أتحاور مع المرضى وأساعدهم فى العلاج



وقد كان والحمد لله وتحقق حلمى



وأنا واقفة فى الصيدلية بحس انى فى مملكتى



ثقة الناس فى الصيدلى مهمة جدا



والصيدلى مش واقف فى سوبر ماركت وبيبيع



الصيدلى حلف قسم انه يساعد فى علاج الناس



ودراسة الصيدلى تؤهله تماما فى مشاركة الطبيب فى وصف العلاج



ولكن بحكم العرف الوظيفى فى مصر والذى لا يعترف بفريق العمل



دائما ما تجد اتهامات متبادلة بين الطبيب والصيدلى



نحن لسنا مجرد بائعى أدوية



وانما أمناء على أغلى ما يملك الانسان : الصحة



وأتشرف بكونى أحدهم



وأتمنى أن يوفقنى الله وزملائى فى مساعدة الناس



وأن نكون أكفاء لحمل هذه الأمانة



يمكن يكون دمى تقيل أوى فى البوست ده



بس أنا بصراحة متحيزة جدا لمهنتى وبحبها



وأحب دايما ان الجميع يفهم نبل الرسالة اللى بيقوم بيها الصيدلى

9 Comments:

  • At Wed May 02, 07:13:00 AM 2007 , Blogger عدى النهار said...

    من واقع تجربتى الشخصية وصفك لمهنة الصيدلى سليم تماما ويُمارس حرفياً كما وصفتيه لكن ليس فى مصر كما أوضحتى. وهذا البوست دمه مش تقيل ولا حاجة بالعكس ده مهذب جداً ولغته راقية ومتواضع وبيصحح وجهة نظر البعض عن مهنة مظلومة مثلها مثل مهن أخرى فى بلد المظاليم. بمناسبة البوست السابق لى قريب تخرج حديثاً من كلية الطب والغريب أنه يكره التعامل مع المرضى من كثرة ما رأى منهم أثناء فترة الدراسة - تخيلى طبيب لا يريد أن يتعامل مع المرضى - المهم أن الله وفقه وإختار تخصص التعامل فيه مع المرضى محدود جدا. الواحد بيصعب عليه لما بيشوف طاقات البلد مش قادرة أو مش عاوزة تستوعبها

     
  • At Wed May 02, 10:48:00 AM 2007 , Blogger bosbos said...

    فكرة ان الصيدلي بياع ادويه دي راحت من زمان
    دلوقتي كل الناس عارفه قيمة الصيدلي و اهميته خصوصا بعد ما ارتفع مجموع كلية الصيدله و خبط في السقف و عدى كل الكليات

    كمان انا متاكده ان نوران كانت بتهزر معاكي متقصدش اي حاجه

     
  • At Wed May 02, 06:23:00 PM 2007 , Blogger Nouran said...

    ياااه انا اترد عليا ف بوست ده انا اتخضيت لما شوفت اسمي
    ههههه
    عارفة صحبيتي دخلت صيدلة ماشي قالتلي يا نوران انا اقف ابيع ف الصيدلية وانت افتحي ورشة جنبي
    مش عارفة ليه الفكرة ديه ف دماغي انا وصحابي بعد الشحططة اللي انتوا بتعملوها ف الكلية يا عيني تتخرجوا ويقولوا عليكوا بايعين دوا
    رغم ان احنا عارفين انكوا مش بايعين ولا حاجة وكتير بننزل نروح نسأل الصيدلي عن الدوا واثناء ما بابا كان بيقنعني يقولي دول مش بايعين دوا دول صيدليين وانا اقوله ولو ليه صحيح
    طب بقى انت عارفة انا ايه اللي بيضايقني اوي اني ابقى ف الميني باص وماسكة المسترة التي ويقولوا للسواق ع جنب يا هندسة مش حاجة تغيظ :)
    بس بجد انا مكنش قصدي اني اقلل من قيمة الصيدلي اللي كلنا عارفين قيمته بس علشان احنا اتعودنا نقول كده بس ومتزعليش مني يا دكتورة :)

     
  • At Wed May 02, 07:44:00 PM 2007 , Blogger Tamer Nabil Moussa said...

    ازيك داليا فينك مش بشوفك

    الصيدلى على العين والراس وما حد يقدر يقول علية حاجة

    ربنا يوفقك ويكرمك

    تحياتى

     
  • At Thu May 03, 12:09:00 PM 2007 , Blogger Ma 3lina said...

    احييكى على دفاعك عن الصيادلة الغلابة اللى مضطهدين من الناس و الدكاترة

     
  • At Fri May 04, 10:04:00 AM 2007 , Blogger Ayyam said...

    عندك حق شيء يزعل خصوصاً بعد كل الدراسه والتعب ده يبقى الصيدلى معروف عند بعض الناس كما لوكان صاحب سوبر ماركت شيك !!

    أعتقد أن الأختلاط فى الأمر عند العوام سببه أن مهمه الصيدلي تأتى دائماً بعد الطبيب وتراه الناس أحياناً يبيع معجون أسنان وأشياء أخرى لاعلاقه لها بالدواء أو بمهنته المقدسه...طيب وإيه حكايه الكيميائى والقائمون على دراسه البيولوجوى وغيرهم من الباحثين فى علم تكنولوجيا الدواء والدرج دليفرى ..
    There are plenty of related subjects like DNA repair, neuro science,..etc.


    الأمثله كثيره ولكنها فى نهايه الأمر تخدم بعضها كما لو كانت سيمفونيه..
    بمناسبه الكلام: ركبت مره مع سائق تاكسى إبن بلد..هذا الرجل لم يكمل تعليمه ولكنه كان يستخدم تعبيرات أعتقد أنها علميه إلى حد ما..قال لى عندما عرف أنى أعمل خارج الوطن! أحب الدكتور مجدى يعقوب لأنه عظيم فى مهنته..فهو يتعامل مع القلب كما ينظف الميكانيكى ماكينه السياره..ضحكت ساعتها وقلت له تعرف أن كلامك صحيح إلى حد ما! والأن هل أقول أن كل طبيب ما هو إلا مثل الميكانيكى مع إختلاف المفعول به _يعنى بدل العربيه إنسان. أعتقدأن القاسم بيننا جميعاً أننا نوءدى خدمات لغيرنا وكل المهن لها قدسيتها..وأنا أرى شخيصياً أننا بائعون ومشترون دائماً..

    المهم ربنا يستر ومحدش يكون فاكرنى غاوى نقار.

     
  • At Thu May 10, 01:57:00 AM 2007 , Blogger AHMED SAMIR said...

    زميلتي العزيزة
    من كتر حبي في مهنتي كصيدلي باعتز بمهنتي بشدة..دة وقعني في مشاكل مع ناس لا تقدر هذه المهنة لاغراض في نفسها
    انا دخلت مدونتك الجميلة دي بالصدفة البحتة..بس قررت بعد اذن صاحبة المدونة اني اكون صديق للمدونة دي
    بس اتصدمت اول مالقيت في وشي انك في استراحة من التدوين
    واضح ان انا جيت متأخر
    تحياتي واحتراماتي

     
  • At Mon May 14, 01:09:00 AM 2007 , Blogger Van Gogh said...

    لو كان الطيار سواق
    يبقى الصيدلى بياع

    صيدلى الى الأبد

     
  • At Wed Jul 20, 03:24:00 AM 2016 , Blogger Unknown said...

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home